سودهای صدها میلیاردی تبهکاران بین المللی
ترجمه و توضیحات: اکبر تک دهقان ترجمه و توضیحات: اکبر تک دهقان

 

منبع: روزنامه آلمانی فرانکفورتر روندشاوFrankfurter Rundschau

 

28 تیر1391- 18 ژوئیه 2012

از طریق تجارت مواد مخدر و محصولات تقلبی، درآمد انبوهی کسب میشود. گزارش سازمان ملل متحد، به این اشاره میکند، که باندهای جنایتکار در سراسر جهان، سالانه تا 870 میلیارد دلار، از این طریق سود میبرند. از دید گزارش فوق، اقدامات جنایتکارانه باندهای بین المللی، برای همه کشورها، مبدل به یک خطر شده است.

تبهکاری سازمانیافته، تجارت بسیار بزرگی است. با معاملات غیرقانونی، نظیر مواد مخدر، قاچاق انسان، و یا فروش محصولات تقلبی، باندهای تبهکار بین المللی، سالانه تا 870 میلیارد دلار[ 710 میلیارد یورو]، درآمد کسب میکنند. این تخمین دفتر سازمان ملل برای "مبارزه با معاملات مواد مخدر و جرائم جنایی" است. این ارگان سازمان ملل، هم اینک کارزاری فراکشوری را علیه باندهای جنایی، به میدان آورده است.

دفتر فوق، سود حاصل از تبهکاری  سازمانیافته را، به میزان 1،5% کل تولید ناخالص جهان معرفی میکند. این رقم، 6 برابر تمام کمکهای توسعه( به کشورهای در حال توسعه، از سوی) همه کشورهای ( کمک کننده) جهان است. باندهای تبهکار، کشورها و مناطقی را، بی ثبات ساخته، و آنها را به فساد، باج گیری و خشونت سوق میدهند.

پردرآمد ترین بخش تبهکاری سازمانیافته، هنوز هم معاملات مواد مخدر است. از این طریق، باندهای فرا مرزی، سالانه حدوداً 320 میلیارد دلار، درآمد دارند. در درجه دوم، تجارت کالاهای تقلبی، با حجم سود 250 میلیارد دلار قرار دارند.

قاچاق " الماس خونین" و قطعات حیوانات 

از طریق قاچاق انسان، که سالانه 2،4 میلیون نفر قربانی آن میشوند، حداقل 32 میلیارد دلار درآمد کسب میشود. فوق العاده سود آور بویژه، قاچاق انسان به اروپا و آمریکا است. در سال 2009، قاچاقچیان انسان، 6،6 میلیارد دلار از این طریق، سود برده اند. این شامل قاچاق مجموعاً 3 میلیون نفر مهاجرغیرقانونی، به آمریکای شمالی بوده است.

از دیگر معاملات باندهای جنایی بین المللی، میتوان از تجارت غیرقانونی سلاح، قاچاق "الماس خونین" و یا فلزات قیمتی، همچنین شکار حیوانات تحت حفاظت نظیر فیل، ببر، کرگدن، که بقصد فروش دندان و شاخ حیوانات صورت گرفته، نام برد.

این گزارش، بعنوان یک مسئله نگران کننده، بخصوص به موضوع افزایش تجارت داروهای تقلبی اشاره میکند، که سلامت مصرف کننده گان را بخطر می اندازند.

درآمدهای باندهای فوق، تا حدود 70% از طریق پول شویی، دوباره به درون فعالیتهای اقتصادی بازمیگردند. نهادهای دولتی مبارزه با جرائم جنایتکارانه، علناً نظاره گر این مسئله هستند: تنها حدود یک درصد از پولهای " شسته " شده، شناسایی و ضبط میگردند. سازمان وابسته به سازمان ملل، دولتها را به همکاری تنگاتنگ تر از تاکنون، برای مبارزه با جرائم سازمانیافته فراخوانده است.

--------------------------

توضیحات

-براساس تعریف " توافقنامه کمبرلین"، " الماس خونین"، الماسی است، که در مناطق بحرانی در آفریقا تولید، و درخدمت تأمین مالی جنگهای داخلی، و درگیریهای گروهی قرار میگیرد. منبع: http://de.wikipedia.org/wiki/Blutdiamant

توافقنامه فوق در سال 2002، از سوی 46 کشور به اضافه 27 کشور عضو اروپای متحد، امضاء شده است. هدف قرارداد فوق، جلوگیری از معاملات این نوع الماس است.

نظر مترجم پیرامون مقاله

گزارش نهاد وابسته به سازمان ملل، نقل و انتقال کارجویان و یا فراریان سیاسی را هم، در چهارچوب اقدامات " جنایتکارانه" قرار داده، با ریختن اشک تمساح، از " قربانی" شدن آنها دم میزند؛ در صورتی که این طبقه بندی، با واقعیت و دلایل این نوع فعالیت و یا " تجارت"، همخوان نیست.

انسانها و گروههای جمعیتی در تمام طول تاریخ بشر، برای دستیابی به شرایط انسانی تر زندگی، و یا فرار از جهنم حاکم بر کشور خود، مرزها را پشت سر گذاشته، به سرزمینها، قلمروها و یا کشورهای دیگری مهاجرت کرده اند. در کدام اثر جدی و تحقیق تاریخی، در کدام لوحه و قانون قرون گذشته، و در کدام تعریف حقوقی بورژوایی، این جابجایی جمعیتی، " جنایت"، " تبهکاری" و " جرم"، خوانده شده است؟

روزنامه سوسیال دموکرات فرانکفورتر روند شاو، که این گزارش را گوسنفدوار، حتی تأیید آمیز، منتشر میکند، آگاهانه و یا ناآگاهانه دست به اعمال تبعیض" تبهکارانه"، علیه صدها هزار پناهنده سیاسی و اجتماعی در آلمان میزند؛ یعنی علیه جمعیتی که اتقاقاً از طریق قاچاقچیان، با پرداخت پولی سنگین و ریسک کردن جان خود، به این کشور آمده اند. طبق نگرش نویسنده کوته بین، این توده صدها هزار نفری، جرمی جنایی مرتکب شده، یا دست به همکاری با باندهای جنایتکار زده اند! در حالیکه از میان همین مهاجران در آلمان، افراد بسیاری در پارلمان سراسری و پارلمانهای منطقه ای، مراکز تحقیقی، دانشگاهی و دولتی مشغول بکار هستند.

گزارش سازمان ملل، آنجا که به مهاجرت بیش از 3 میلیون به آمریکا، و یا قاچاق کالاهای تقلبی( یعنی چینی!) اشاره میکند، دم خروس را- که نقش مؤثرتر نماینده آمریکا در تنظیم آن است- نشان میدهد. اینکه قاچاق مواد مخدر و انواع دیگری از تبهکاریها باید آشکار شده، مورد بررسی قرار گیرند، یک حقیقت است. اما اینکه بر هر ادعای جریانات راست و راست افراطی، صحه گذارده، حتی مهاجرت و پناهنده گی به غرب، به فعالیتهای" تبهکارانه"- برخلاف مقاوله نامه های بین المللی- تعبیر شود، چیز دیگری است.

گزارش دفتر سازمان ملل، حتی به این واقعیت اشاره میکند، که نهادهای دولتی در برابر پول شویی، که شامل بیش از 70% درآمد ناشی از تجارت " تبهکارانه" میگردد، ناتوان بوده، آن را نظاره میکنند. این دفتر و تنظیم کننده گان گزارش آن، باید حتماً بهتر از هر کسی بدانند، که کسب سود سالانه ای به میزان 870 میلیارد دلار[ حجم معاملات باید حداقل 4 برابر آن باشد!]، از طریق رشته اقتصادی " تبهکاری"، بدون نوعی رابطه با دستگاههای دولتی، عملی نیست. برای جابجایی اینهمه مواد مخدر، اجناس قاچاق ومحصولات تقلبی، الماس و فلزات قیمتی، بمب و موشک و تیر و تفنگ، حتماً باید از ساختارهایی نظیر وزارت خانه های مربوطه، ادارات گمرگ و پلیس، بنادر، فرودگاهها، جاده ها، اتوبانها و خطوط آهن، بانکها، صرافی ها، و فروشگاههای کوچک و بزرگ استفاده شود! استفاده از این ساختارهای اصلی جامعه صنعتی هم، بدون اطلاع و یا همدستی ادارات دولتی غیر ممکن است. صرفنظر از اینکه، بخش مهمی از موارد فوق، اساساً به بازار داخلی کشورهای غربی مربوط میگردد.

گزارش نهاد وابسته به سازمان ملل، اعتماد برانگیز میبود، اگر از جنایی ساختن موضوع مهاجرت مردم به کشورهای صنعتی خودداری کرده، برای مقابله با جرائم واقعی، قبل از همه و بعنوان یک پیش شرط اساسی، بر ضرورت رفرم دستگاههای دولتی و نظام بانکی در کشورهای غربی، تأکید میکرد.

 

- پرانترها و توضیحات درون آنها، همچنین قراردادن کلماتی در درون علامت نقل قول مستقیم " "،- از آنجا که در آلمانی عناوین خاصی را شامل شده، و در فارسی، کمتر شناخته شده هستند-، از مترجم است.

عنوان اصلی مقاله: سودهای میلیاردی باندهای جنایتکار

نویسنده: بتینا وسترینگ Bettina Vestring

تاریخ انتشار مقاله: 16 ژوئیه 2012- 26 تیر 1391

http://www.fr-online.de/politik/organisierte-kriminalitaet-verbrecherbanden-machen-milliardengewinne,1472596,16633034.html

اصل گزارش نهاد وابسته به سازمان ملل به زبان انگلیسی در منبع زیر:

http://www.unodc.org/unodc/en/frontpage/2012/July/new-unodc-campaign-highlights-transnational-organized-crime-as-an-us-870-billion-a-year-business.html

---------------------

 

 

 

 


July 18th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی